Monday, December 13, 2010

Sicilian Orange Cake

Rasanya ramai member bloggers yang dah cuba mencuba resepi ni, Kak Ummi, mamafami, kak inakl, kak inahar etc dan ini semua gara-gara Rima yang nun diseberang Tambak tu. Tapi memang setelah dibuat memang ternyata kek ni memang sedap sangattt.. riches, moistest, butteriest and yet lightest orange cake yang pernah aku cuba... memang two thumbs up! Kek ini kalau tgk kat gambar aku takde ler menggiurkan sgt namun rasanya sungguh sedap, Aku masak kaler nye gelap sikit or over baked sebab tinggal untuk buat kerja lain dan akhirnya aku terlupa yg kek sedang dibakar dalam oven. Resepi dah ku alih bahasa...layannnnn...
SICILIAN ORANGE CAKE

250gm Butter
250 gm gula kastor
4 biji telur saiz B
1 1/2 tsp parutan kulit limau
250gm tepung berserbuk penaik
85 ml jus limau segar

Utk Icing (aku tak buat pun) :
125 gm gula icing
5 tsp jus limau segar

Cara-caranya:-
  1. Panaskan oven pada suhu 170 C. loyang dialas dgn kertas minyak atau disapu butter.
  2. Pukul butter dan gula 4-5 minit hingga warna berubah pucat.
  3. Masukkan telur satu persatu dan pukul sebati setiap telur.
  4. Masukkan parutan kulit limau.
  5. masukkan tepung semuanya dan kacau sebati.
  6. Perlahan-lahan masukkan jus limau. Kacau sebati.
  7. Masukkan dalam loyang dan bakar 45-50 minit atau hingga masak.
  8. Sejukkan atas redai.
  9. utk icing, Masukkan gula icing yg diayak dlm mangguk, masukkan jus limau sikit2 sambil dikacau dan mencapai kepekatan yang diinginkan atau boleh diletakkan atas kek.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails