Wednesday, November 18, 2009

Ketupat sotong

Teringin plak nak makan makanan pantai timur nie. Pernah rase sekali jer masa kak long bertunang dan makcik yg kebetulan org terengganu tolong masak lauk ni sebagai salah satu menu utk makan beradap. Rasanya aku dah ingat-ingat lupa pun.. jadi dgn semangat yg berkobar-kobar aku intai umah org sana sini nak cari resepi ketupat sotong. Ada yg kaler coklat ada yg kaler putih, rupa2 nya ada yg guna gula merah (nise kerek) dan ada yg guna gula pasir. tapi bila belek2 mak aii byknya gula depa letak tak manis sgt ker. Aku pun ubah sesuka hati mak nenek ikut tekak aku so ini resepinya, org pantai timur jgn marah jer, aku pepandai modified resepi nie:-

Bahan-bahan
8 ekor sotong
1 biji bawang besar-diracik
1/2 inci halia-diracik
1/2 sudu teh halba
1/2 kg santan pekat
1 cwn air
1 cwn pulut
2 sudu gula pasir
garam secukupnnya

Cara-cara
  1. Bersihkan sotong dan buang kulit luarnya.
  2. bersihkan beras pulut dan tanak beras pulut dgn sket garam, minyak dan air sampai masak. (ada org tak tanak terus masukkan beras pulut dlm sotong)
  3. sumbatkan pulut yg telah masak ke dalam sotong, kepala sotong dan semat guna lidi
  4. masukkan sotong ke dlm periuk berisi santan, bawang, halia, halba, gula dan air.
  5. Masak atas api perlahan sampai mendidih dan matikan api.
  6. sedia utk dihidangkan.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails