Monday, June 22, 2009

Serawa Durian

Dah lama sebenarnya nak makan serawa durian nie. Lagi-lagi sekarang nie musim durian, lagilah teringin nya. Tu hari beli durian 2 biji ingatkan nak buat serawa tapi belum sempat apa-apa dah langsai gitu jer. Tadi on the way balik keje nampak dari jauh org berkerumun tepi jalan ingatkan ada eksiden rupa-rupanya org jual durian. Punyelah ramai org berenti, apalagi aku pun menyebok kan diri bersesak-sesak kat situ, memilih bukan main, macam pandai sgt. Beli 3 biji, alhamdullilah semuanya elok. Sebiji makan gitu jer dan yg lain buat serawa nie. Resepi main campak2 takde sukatan yg jitu, aku main taram jer, yang penting mesti ada durian, santan dan gula. kalau suka kaler coklat guna gula merah or gula melaka tapi aku suka yg kaler putih jer. Masukkan semua bahan lam kuali masak sampai pekat. Kebetulan tadi ada indon kat kedai cina tuh bagi daun pandan so aku letak lah lam kuah nie, biasa tak letak pun.

Kendian basuh beras pulut yg dah berkurun dalam simpanan kat dapur tuh, rendam jap (5 minit jer) pastu masuk lam periuk. Letak air lebih kurang sama paras ngan beras pulut, letak sikit garam dan minyak masak. Masak atas api yg kecik sampai masak. Lepas tu boleh lah dihidangkan dgn kuah durian tadi. Jom makan...

2 comments:

blogresipi said...

Serawa durian lagi... aduii...kempunan le kite mcm nie..asyik tgk gambar jer...huhu

Jamie said...

Jgn nanti baby meleleh air liur jer dah ler... tgk gambar pun jadi lah.. yea tak?

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails