Monday, October 4, 2010

Japanese Souffle Cheesecake

Dah ramai org buat kek nie tapi aku baru sampai seru nak mencuba. Yg best nya kek ni guna cream cheese sket jer.. buleh jimat cheese..so rasanya pun takde lah cheezy sangat jadi bila makan tu takdelah rase bersalah dan asyik pikir pasal lemak jer..ahakkkk...boleh gitu??

Kek yg aku buat takde lah rupa cam kat atas tu.. kek atas tu kek beli..tapi aku rasa kalau aku sapu aprikot glaze sure lagi menarik dari kat kedai (perasan jap) hahahahah. dah ler jom layan resepi.. sapa yg try lagi tu..moh cuba cepat...

Bahan-bahan
200gm cream cheese (Suhu bilik)
50ml fresh milk
3 biji telur asingkan putih dan kuning
100gm castor sugar
30gm tpg jagung
2 tablespoon lemon juice
1/2 teaspn cream of tartar

Cara-cara:-
1.Panaskan oven suhu 175 deg cel. Alas loyang 18cm with grease proof paper.
2. Lembutkan cream cheese dlm mangkuk. Tambah susu dan terus putar dgn med speed.
3.Tambah 1/2dari castor sugar, kuning telur, tpg jagung, lemon juice dan cream of tartar, putar sebati.
4. Pukul putih telur dalam mangkuk lain hingga kental. Masukkan lebihan gula sikit-sikit sampai betul2 kental. ( Petuanya kalau diterbalikkan bowl pun putih telur yg cukup kembang tu takkan tertumpah..cubalah..tapi kalau terkeluar jugak..heh heh heh....kena buat lain la jawabnya..)
5. Campurkan putih telur ke dalam adunan cream cheeseperlahan-lahan. Masukkan bakinya dan pukul rata.
6. Bakar secara water bath 45 minit atau sampai masak. Ikut oven masing2.
7. Biarkan sampai sejuk.

Ni ler rupa kek aku tanpa solekan tapi dah licin...

4 comments:

mommysarah said...

Nampak sedap....nyum nyum....

Jamie said...

memang sedap..aku bawak gi opis kejap jer licin..next time aku wat lagi..hehehehhe

Yat Maria said...

salam ziarah Jamie,

mintak izin amik resepi ni ya..cheesecake Yat buat lain resepi dia, so nak cuma yg ini pulak..& nak try jugak letak apricot glaze..nampak menawan..

Jamie said...

yat Maria,
Salam kenal.. silakan ambil, memang utk dikongsi bersama pun...selamat mencuba

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails