Friday, May 28, 2010

Carrot Cake Cuppies

Kekcawan lobak bergambor solo

Happy!

Cuppies nie oder from my fren@my opismate for her 10th anniversary. Dia nak green color as a theme, decoration ikut suke aku... masa tgh hias ni, ada pulak tukang komen yg tak bertauliah kata warna hijau tu tak match dgn carrot cake...cam kelakar. tambahan pulak aku guna cream cheese frosting. dia kata lagi, aku kena make sure kek nie betol2 sedap sbb fren yg oder nie hubby dia chef...hishh.. mcm2 ler... dengar jelah.

Dari satu adunan aku dpt 28 ketul cupcake, memula nak bg my fren 25 ketui, tp tiba2 jer cam rase tak cukup, mula rasa tamak, aku congak2... aku jer dah seketul, anak aku, hubby aku, last2 bagi 16 ketul jer.. oklah kan tak le jenuh member nak perabihkan... Anyway happy 10th Anniversary for my fren, next year oder ler lagi.. ahkak dah beli oven besor... : ) jom layan resepi yg amik from umah kak Rinchan, through umah Mamafami. Resepi asal nama carrot apple cake tapi sbb aku tak letak apple maka aku omit nama tu..layan...zassss....

CARROT CAKE

Bahan-bahan:
  • 2 1/2 cwn self-raising flour
  • 1 1/2 teaspoons baking powder
  • 1 teaspoon soda bicarbonate
  • 1 teaspoons cinnamon powder
  • secubit garam
  • 3 /4 cup gula perang
  • 1/2 cwn gula kastor sugar
  • 4 biji telur
  • 1 cawan minyak jagung
  • 100g butter-cairkan
  • 200g lobak -parut
  • 1/2 cwn walnut atau pecan-dicincang
  • 1/2 cwn kismis


CREAM CHEESE TOPPING
  • 250g cream cheese
  • 4 tablespoons butter
  • 1/3 cwn gula icing~ ayak
  • 1 teaspoon lemon juice atau letak sour cream
* Campurkan dan pukul semua bahan sampai kembang. Sapukan atas cuppies.

Cara-caranya:
  1. Ayak tepung, baking powder, soda bicarbonate, cinnamon powder dan garam dalam mangkuk.
  2. Masukkan bahan-bahan yang lain.
  3. Kacau perlahan-lahan selama 1 minit dan pada medium speed selama 2 minit
  4. Masukkan dalam cup agak2 3/4 penuh.
  5. Bakar dalam oven yg dah dipanaskan pada 180 C selama 25-35 minit bergantung pada oven memasing
  6. Dah siap bakar, sejukkan dan sapu dgn cream cheese.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails